Testovat stránku, nebo celý web?

Naše zkušenosti / 16.3.2016

Často se v požadavcích klienta objevuje, abychom testovali pouze část webu, například konfigurátor cen, eshop nebo nákupní formulář. Kdy je takové požadavek opodstatněný a kdy je lepší testovat web jako celek?

K napsání článku nás přiměl post Getting Users to a Specific Feature in a Usability Test na blogu Nielsen Normal Group, což je mimochodem vyjímečný zdroj, který často zmiňujeme v našich doporučením. Protože jsme se s tímto tématem již setkali, rozhodli jsme se o něm krátce napsat a doplnit svoje postřehy.

Proč byste měli testovat celý web

Protože váš web je komplexní ekosystém, který začíná už u toho, jak snadno a na jakém místě jej najdete, pokračuje přes orientaci v jeho navigačních a přehledových možnostech a nekončí ani u samotného obsahu, který může a nemusí k dalšímu postupu dopomoci. 

Můžete tedy snadno minout dva zásadní problémy:

  • testovanou sekci nelze snadno dohledat, 
  • po nalezení si návštěvník vůbec neuvědomí, že o danou sekci jde a odejde jinam.

Tyto dva faktory tvoří důležitý kontext, se kterým daleko lépe podchytíte realitu.

Dáte-li člověku odkaz, nebo jej přímo posadíte před testovanou stránku, uvědomte si, že bez testerovy orientace v kontextu celého webu nedostanete plnohodnotné závěry. Zcela jinak se chová instruovaný návštěvník, který je přímo naveden na danou sekci určenou k testování, a skutečný uživatel, který strávil předchozích 10 minut vyhledáváním dotčeného formuláře.

Na základě našich zkušeností vidíme dvě chyby moderátora, kterých se může vzhledem k testování dané sekce dopustit:

  • Vyzrazení existence a přesné lokality dané části, tedy nasměrování uživatele k cíli například tím, že prozradíme klíčové slovo, pod kterým se daná sekce skrývá. Popsáno již dříve v rámci části „Průběh testování“. Klíčová slova by moderátor prostě neměl vůbec vyslovovat. Je nutné najít synonyma, nebo jiný způsob, jak popsat cíl, kterého chceme s návštěvníkem dosáhout.
  • Potvrzení, že se tester nachází na dané stránce. Přiznáváme, že jsme se toho v počátcích dopouštěli také. Ideální je nechat testera bádat, dokud neřekne sám svůj názor, a nikoliv jej navádět, že je na správném místě. Cesta zde může být mnohem důležitější než cíl. Může mít vysokou vypovídací hodnotu o navigačních problémech vašeho webu.

Proč byste měli testovat jen část webu

Z předchozího textu plyne, že byste to neměli dělat raději nikdy. Přesto článek zmíněný v úvodu vybírá pár dobrých důvodů, které komentujeme:

  • Chcete izolovat zjištění pro určitou sekci a jste si přitom vědomi toho, že web má i jiné problémy. Nechcete je řešit, nebo víte, že projdou změnami a je proto zbytečné je testovat nyní.

    Dle našeho názoru má smysl pouze tehdy, pokud jsou problémy evidentní a je zbytečné na ně poukazovat testováním. Za každé jiné okolnosti naopak testování kompletního webu přinese své ovoce v podobě mnoha vstupů, které k redesignu určitě jen pomohou.
  • Okolí dané sekce, jako je například navigace na korporátním webu, nemáte pod kontrolou.

    Pak je naopak nutné testovat komplexně. Máte totiž možnost ovlivnit právě ty prvky, které pod kontrolou máte, a to i vzhledem k tomu, jak se chová daná stránka v celém webu. A pokud by to nepomohlo, máte alespoň data, kterými můžete vyvinout tlak na změnu té části webu, co pod kontrolou nemáte.

Pokud se tedy zeptáte, zda je lepší testovat izolovanou část webu, nebo celý web, naše odpověď jednoznačně zní: pokud je to jen trochu možné, vždy testujte web jako celek. Spektrum vašich možností a pravdivost dosažených zjištění je pak mnohem bohatší.

Kontaktujte nás


Petr Gogolín

tel.: +420 776 346 943

e-mail: gogolin@kurzor.net

Na základě uvedených údajů Vás budu kontaktovat a probereme vhodný postup práce vzhledem ke stavu Vašich webových stránek.

Mám zájem o testování
* - povinný údaj